Veelgestelde vragen

Wat zijn emissierechten en hoe werken ze?
Hernieuwbare Brandstofeenheden (HBE’s) vallen onder de Europese RED II-richtlijn en zijn nauw verbonden met emissierechten. Waar emissierechten vooral draaien om het beperken en verhandelen van CO2-uitstoot, stimuleren HBE’s juist het gebruik van hernieuwbare energie in de transportsector. Bedrijven die hernieuwbare energie leveren aan voertuigen verdienen HBE’s, terwijl vervuilende bedrijven deze moeten kopen om aan hun wettelijke verplichtingen te voldoen. Beide systemen dragen bij aan verduurzaming: emissierechten door uitstoot te beperken en HBE’s door de inzet van duurzame energie te belonen.
Hoeveel kan worden verdiend met emissierechten?
De inkomsten hangen af van het energieverbruik. Bij een laadvolume voor vervoersmiddelen van meer dan 40 MWh (40.000 kWh) per jaar kan tot €50 per MWh (oftewel €0,05 per kWh) worden verdiend, wanneer wordt geladen vanuit het net. Laadsessies waarbij gelijktijdige eigen opwek, zoals via zonnepanelen, kan worden aangetoond kunnen tot wel €100 per MWh opleveren.

De waarde van emissierechten (HBE's) wordt altijd bepaald op de vrije markt en is afhankelijk van vraag en aanbod. De opbrengsten kunnen dus variëren en zijn niet gegarandeerd, maar liggen historisch gezien meestal tussen de €10 en €15. Een HBE-prijs van €10 komt neer op een opbrengst van ongeveer €50 per MWh, na aftrek van kosten.

Disclaimer: aan deze prijsindicaties kunnen geen rechten worden ontleend.
Waarom lopen de opbrengsten uiteen van zo'n €50 tot €100 per MWh?
HBE's kunnen per geladen megawattuur (MWh) circa €50 tot €100 opleveren, afhankelijk van marktomstandigheden en de herkomst van de stroom.

Laden via het net levert doorgaans tot zo’n €50 per MWh op, terwijl laadsessies waarbij gelijktijdige eigen opwek, zoals via zonnepanelen, kan worden aangetoond tot wel €100 per MWh kunnen opleveren. Dit vereist een sluitende administratie waarbij op uurbasis kan worden vastgesteld dat de opgewekte stroom daadwerkelijk is gebruikt voor het laden van voertuigen. Voltico’s software is hier volledig op ingericht en ondersteunt deze verificatie automatisch.

De waarde van een HBE wordt altijd bepaald op de vrije markt en is afhankelijk van vraag en aanbod. De opbrengsten kunnen dus variëren en zijn niet gegarandeerd, maar liggen historisch gezien meestal tussen de €10 en €15. Een HBE-prijs van €10 komt neer op een opbrengst van ongeveer €50 per MWh, na aftrek van kosten.

Disclaimer: aan deze prijsindicaties kunnen geen rechten worden ontleend.
Is deelname ingewikkeld of tijdrovend?
Nee, wij zorgen voor een volledig geautomatiseerde en compliant oplossing. Het proces is eenvoudig, zonder operationele aanpassingen of software integraties. We voeren een eenmalige over-the-air update uit voor de laadpalen en verzorgen alle administratie, verhandelingen en rapportages.
Welke bedrijven komen in aanmerking?
Bedrijven met eigen laadpalen* die elektriciteit leveren aan voertuigen, zoals logistieke bedrijven, vastgoedlocaties, kantoren en wagenparken, komen in aanmerking. Met minimaal 15 eigen laadpalen is het doorgaans rendabel.

* De netaansluiting van de laadpalen moet op naam van het (moeder)bedrijf staan.
Welke bedrijven kopen emissierechten?
In Nederland zijn leveranciers van fossiele brandstoffen wettelijk verplicht om jaarlijks een voorgeschreven aantal emissierechten, zoals Hernieuwbare Brandstof Eenheden (HBE’s), te kopen. Hiermee dragen ze bij aan de financiering van duurzame energieprojecten in de transportsector. Deze systematiek is onderdeel van Europese regelgeving en vastgelegd in nationale wet- en regelgeving.

Via Voltico kan uw bedrijf HBE's eenvoudig aanbieden op de markt. Normaal kan dit lastig zijn door complexe administratie, regelgeving, gebrek aan ervaring en kleine handelsvolumes.
Welke eisen moet mijn bedrijf aan voldoen?
- De netaansluiting moet geregistreerd zijn op naam van het bedrijf. Bij huurcontracten betekent dit dat het energiecontract op naam van uw bedrijf moet staan.
- Alleen 100% dochterbedrijven mogen door het moederbedrijf worden meegenomen in de registratie. Ook mogen dochterbedrijven niet voor hun moederbedrijf inboeken.
- Vanwege audit kosten is deelname rendabel vanaf 40 MWh, oftewel 40.000 kWh, per jaar. Voor elektrische auto's is het jaarlijks laadvolume zo'n 3 tot 5 MWh per laadpunt. Voor elektrische busjes is dat ongeveer 10 MWh en vrachtwagens 100 MWh. We denken graag met u mee om te bepalen of uw laadvolume toereikend is!
- Wij voeren een update uit voor de laadpalen om het energieverbruik te registreren. De functionaliteit van de laadpalen, zoals toegang met laadpassen, blijft ongewijzigd. Indien de palen beheerd worden door een derde partij, zorgen wij met uw toestemming voor de benodigde eenmalige update.
Hoe dragen HBE’s bij aan een beter milieu?
HBE’s stimuleren het gebruik van hernieuwbare energie voor transport. Op deze manier vermindert de CO2-uitstoot en de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen. Het emissierechtensysteem beloont bedrijven die verduurzamen en draagt zo bij aan een lagere milieubelasting en een duurzamere toekomst voor vervoer.
Wat kost Voltico?
Voltico werkt op basis van no-cure, no-pay: wij berekenen slechts een vergoeding bij de daadwerkelijke verkoop van gegenereerde HBE’s. Onze vergoeding bedraagt een vooraf afgesproken percentage van de gerealiseerde opbrengst. Eenmalige opstartkosten worden verrekend met de eerste uitbetaling.

Op deze manier is geen investering vooraf nodig, en wordt deelname laagdrempelig voor iedere organisatie met voldoende laadpalen.
Wat kost het om te starten?
Er zijn geen opstartkosten, aangezien alle kosten worden verrekend met de inkomsten.